Musikfoto - kvinnlig favorit

Imorgon är det Internationella kvinnodagen. Den 8 mars varje år får världens kvinnor en enda dag. Kanske kommer denna dag inte behövas någon gång i framtiden, men dit är det en lång väg. Inte är det speciellt jämlikt,  inte ens i vårt eget land. Är det lika lön för samma arbete, man som kvinna? Hur många toppchefer är kvinnor? 


Men vi har kommit en bit, i jämförelse med många andra länder på vår jord...
 



Musik då? Visst finns det kvinnor inom rock och pop, men inte alls lika många damer som herrar. Inom rock är det väldigt gubbigt...
Musik är verkligen skoj, en del av mitt dagliga liv på något vis. Brukar välja bort strölyssnande på radio, vill gärna styra mitt lyssnande själv. Olika humör och känsloläge kräva olika musik! Nu då kvinnliga musikartister... Jag väljer först en svensk sångartist som nu bjudit på två bra album,
Veronica Maggio.

20080522_231341_580132

http://www.rockfoto.nu/artists/Veronica%20Maggio/gig/20080522/5285/photos/46247. FOTO: Anneli Ortmon/ROCKFOTO 


           

Veronica Maggio - "Havanna mamma"
Fin låt, bra text!


Så till en annan artist som jag är förtjust i, Feist.


Feist inför en intervju (fint nätfynd via google-sökning)

Leslie Feist är en kanadensisk sångerska som gjort flera album med härliga låtar. Finurlig pop, kanske inte så djupa budskap, men smått genialiska trallvänliga låtar. Jag blir glad av Feist musik!

Här en liten, skojig video, ser ut att vara filmad från någon flygplats? Precis som låten, även videon finurligt gjord ;-)

          

Feist - "My Moon My Man"

Här finns ett liveframträdande från Paris med två hits, "1234" och "Mushaboom" ... den senare i en kul liveversion, helt annorlunda jämfört med skivan "Let it die" där låten är med.


Ska ju vara ett musikfoto också,
väljer en publikbild från en sommarkonsert, tycker det passar bra med tanke på morgondagen.




Varför inte klicka dig vidare, finns fler tolkningar och musikvideo här, på Musikfoto
Erik

Kommentarer:

1 Christer:

Veronica Maggio gillar jag också! Jag såg henne framföra ett par låtar under "Musikhjälpen" i höstas och tror att jag ska gå och se en "riktig" konsert om ett par veckor när hon är i Malmö.

2 Camilla:

Hej!

Tittar in för att önska dig en trevlig helg.

Veronica Maggio är superbra.

Ha det bra

3 Fia:

Feist var en ny bekantskap för min del, och det visade sig ju vara en mysig bekantskap:)

Jag har klickat mig runt på DI efter artiklar om mc, och funderar nu på om det är den här artikeln du syftade på: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\03\04\327168&sectionid=Bilmotor. Där stod det att man blir yngre och gladare av motorcykeln. Vad trevligt!

4 SyStEr EvA:

Veronica Maggio är störtbra! Leslie Feist har jag aldrig hört talas om men skall kolla upp henne! Alltid kul med lite nytt!



Du har lyckats väldigt bra med att korrelera bild och musik! Snyggt jobbat! Bilden är verkligen kvinnlig oxå!



Må så gott/Eva

5 Erik:

Var tilltänkt Baronessan, men går inte kommentera där.



Aj, aj! Jag klarade inte av att lyssna på hela låten, stängde av. Den är helt sönderspelad i min skalle, uttjatad för länge sedan.

Men skoj att den uppskattas av andra ;-) Men jag gillar Helen i den där körfilmen, förbaskat bra. Sjunga kan hon och snuskiga visor kan hon också. Härlig sångröst, nästan så jag slösar pengar på "My Fair Lady". Men BAO kan bli såå fel, funkar inte i min skalle. Gillade några låtar ett tag, men det var väl sinnesförvirring. Hellre ABBA!

6 marie:

har inte hört någon av dom, men jag gillade veronica snabbt =)



nej jag har inte sett Siouxsie and the Banshees live.

men cd-skivan som jag har är från slutet av 1980-talet.

Kommentera här: