Fototriss - kraft

Krafter finns överallt omkring oss! Veckans  som Helena på Bildbloggerian håller i vill denna vecka se bilder på kraft. Temaämnet kommer från trisstävlingsvinnaren Annika (Rubinara).
Jag har funderat över ämnet i flera timmar...

Helena tipsar om Jonas på Bildkanalen som startat Hobbyfotografernas forum, kan säkert bli intressant med tiden. Skoj om flera "trissare" börjar gå in där och både ställa frågor och svara med goda tips.

Kraft, här kommer min triss till slut!

(Oj, under mina tröga funderingar har redan över 70 lämnat in bidrag till veckans triss och klockan är bara ett på dagen.
Nästa söndag är det förresten dags för sommartid!) 



Foto 1: Björkkraft.
En mycket stark liten björk som håller ett flera ton stort klippblock på plats nere vid Vinterviken. Smått fantastiskt att inte björken knäckts av tyngden utan kämpar vidare, även om stammen fått lite "skrubbsår".



Foto 2: Vattenkraft.
Tänk om man kunde ta till vara energin i det fallande regnet! Ett skyfall där många kubikmeter vatten har svårt att ta vägen någonstans när det nått marken. Mitt paraply gav upp kort efter att detta foto togs, av regndropparnas tyngd...



Foto 3: Månens kraft.
Månen som får hela hav att röra på sig, i ebb och flod! Bra reflektor som ger mycket solljus till nattvandrare... Men månens dragningskraft att dra till sig många av rymdens kringflygande "partiklar" så att de inte slår ner på jordens yta, är nog det vi alla ska vara gladast över. Utan månen skulle vi drabbas av en massa nerfallande meteoriter.

Naturens krafter är stora. Snart kan vi alla glädjas över dem, när våren får det mesta att skjuta skott, växa upp och blomma ut. Då lär jag fara runt med kameran och söka motiv...

Många krafter hittar du här:
Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Du fick till kanonbra bilder och visst finns det KRAFT i de där.. Björken..så fantastiskt.. naturen har en sådan kraft.. Kolla bara maskrosorna de tar sig genom det mesta.

Solens kraft på oss människor ger verkligen energi och kraft, så den där vill vi se mycket av snart:-)

Ha de gott Erik.

2 Rajson:

Naturens krafter är imponerande!

Första foto har så fina färgskiftningar.

Ha det gott1

3 Millhunter:

Som vanligt blir jag lika fascinerad både över dina bilder och dina bildtexter!!!!

Björken gör det ju helt underbart bra som tar sig förbi så stora klippblock.

Det kan man kalla livsvilja....



Ha en fortsatt bra vecka



/maria

4 Irrhönan:

5 Irrhönan:

Den där björken... Oj.



:-)

6 Photos by Storm:

Gillar björken som absolut inte har gett upp. Men jag undrar om så där 100 år om inte stenen kommer bli slutlig vinnare. Men man vet aldrig/Lis

7 Randi:

Vilka läckra motiv du valt.

Min favvis blir månkraften för att den är så udda!

8 eva b:

Första bilden vara skön! Vilken kraft!

9 Villa sciacca:

Vilken livskraftig liten björk! Hoppas den orkar stå pall i många, många år framöver!

10 En Autografsamlares Värld:

Härliga bilder alla tre men den första måste bli min favorit

11 lilalili:

Fantastiska bilder - men bilden på björken är helt klart den mest fantastiska! Jag tycker väldigt mycket om styrkan i den!

Ha en skön eftermiddag! Kramis

12 Ulrica:

Vilka bra bilder, genomtänkta. Björkens kraft ät häftig men månen... snacka om kraft. Härlig triss du bjöd på.

13 Amanda:

Hej, en fin triss som du har satt ihop. Berget är så vackert, solen älskar jag och bilens hästkrafter förstår jag mig på. Ingen glömd! /Amanda

14 Della:

Trevliga och annorlunda krafter! Lilla starka björken gillar jag speciellt mycket. Tänk att den orkar...!

15 Anna Hammar:

Björken är verkligen klockren.. snacka om kraft.

16 Caroline:

Klockrena bilder på naturens krafter, björken var klart läckrast!



/Caroline

17 Ciliah:

Kanonbilder! Gillar björken bäst.

18 Amanda:

Vilken fin triss på kraft du har här. Riktigt häftigt med bilden på björken.

19 Monkan:

Ojoj viken kraft i första bilden, den är min favorit i din triss. Häftig bild, häftig kraft.



Andra bilden är ju en variant av "vattenkraft" som vi helst vill slippa... Kvällens variant med snöfall var ju inte heller så kul. Tur att inte ovädret kom tidigare för då hade jag inte fått några bilder idag.



Bilden på månen var häftig och mycket intressant fakta du lagt till. Tänk vad man får lära sig när man bloggar :-)



Dagens tema var ju klurigt eftersom vi haft Energi tidigare och då "försvann" ju några bilder från arkivet som kund ha passat idag. Men härom veckan hade jag spanat in ett hus med starka krafter som jag ville fota, och det passade ju bra till dagens tema så det var ju bara att bege sig till Sveavägen.

20 Kerstin:

Jag gillar dina texter till dina bilder. Månbilden var riktigt häftig men björken vinner mitt hjärta. Vilken livskraft! Fina bilder.

Ha det gott.

21 Bollebygdsbo:

Tack för den härliga kommentaren hos mig.

Jag blev glad över att läsa den.



Av dina tre bilder på detta tema tycker jag väldigt mycket om bild 1. En bild i min smak. Tycker om när kraft visar sig göra nytta - när det hjälper att kämpa för att nå dit man vill. Så som björken gör på fotot.

Hälsningar från Bollebygdsbo

22 NatureFootstep:

vilka former naturen kan anta. Gillar den där björken skarpt. Och bilbilden är faktist vacker.



Direktlänk:

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.8126729#lasKommentarer

24 Lissen:

Den härliga kraften i björken,

blir min favorit Erik!

Liten och seg mot den stora klippan, häftigt!

Det finns så oändligt med olika sorts krafter som t.ex månen. många blir ju väldigt påverkade av den!

Ha det så gott!

25 Anna:

Först vill jag tacka för din fina kommentar! :)

Det är första gången du har lämnat synliga spår hos mig så det gladde mig mycket.



Du har hittat starka krafter du också - björkkraft, vattenkraft och månkraft!

Din första bild på björken som strävar och all den kraft den besitter blir min favorit bland dina bilder - den är verkligen vacker!



Jag önskar dig en fin fotografisk vecka!

Anna

26 Carina:

Fina bilder med tanke bakom....björken imponerar verkligen mig.

Kul att kunna vidga vyer hos andra bloggare...du är vläkommen åter ;)

27 Mitt i Fågelsången:

Gillar dina tolkningar - 1:an vinner! Häftigt med mötet mellan den relativt späda björken o klippblocket.

28 Cissi1:

Jag gillar din första bild, vilken kraft den har björken för att orka växa sådär.

Kommentera här: