Gong!

 
Varför inte lite musik i bloggen? (En hel del länkar finns det också!)

En grupp som ändrade musikalisk inriktning från snudd psykedelia över till jazzrock var Gong.
Här är en välmatat hemsida kring Gong.

Under en period lyssnade jag mycket på jazzrock. Det var en musikstil som jag aktivt letade efter i skivbackarna. Då var Gong en av grupperna jag lyssnade på. Deras flitiga användande av marimba och mycket slagverk gjorde att de stack ut och det gillade jag. Musiken har något meditativt över sig och passade också mycket bra i bakgrunden när jag ibland målade tavlor på den tiden.
 




  
Vill du höra mer jazzrock med Gong så kan du lyssna på hela skivan "Shamal" här.
Eller varför inte hela "Gazeuse!" som jag fortfarande tycker är mycket bra jazzrock. Den som var förgrundsfigur i Gong var Pierre Moerlen, en duktig slagverkare som även samarbetat med Mike Oldfield. Några nya skivor lär det tyvärr inte bli, Moerlen dog 2005.
 
När gruppen Gong började (stora under sent 60-tal och tidigt 70-tal) så deltog helt andra musiker och typen av musik var också klart annorlunda, mer experimentell.

Då var Daevid Allen en av ledfigurerna i Gong. Han har fortsatt spela sin Gong-musik, så sent som förra året spelade han live både i Frankrike och Tyskland.
 
 
 
 
Orkade du lyssna på hela låten?
 
För en del är detta mer oljud än musik, själv tycker jag det är skön musik.
Vill passa på att nämna att jag också tyckte om 10CC,  Supertramp och Jethro Tull för att nämna tre grupper som jag också såg live på 70-talet. Men ibland var det gruppen Gong som sattes på skivtallriken och avnjöts!
 
Visst känns det som en tidsresa att lyssna på Gong, tillbaka till udda konserter med grupper vars namn jag inte minns. Eller jo, jag minns en del, som Gentle Giant med sina instrumentalister och jag minns Archimedes badkar med sina udda instrument.
Steve Hillage "flummiga" gitarrspel gav gruppen Gong ett speciellt sound under några år. Han slutade sedan i gruppen och gjort en hel del skivor i eget namn. På senare år har han även gjort modern dansmusik.
 
Tar ett exempel till med gruppen, för att riktigt känna in känslan i musiken, när frihet och improvisation var ledord inom den musik som Gong spelade. En nyare inspelning verkar det vara med Gong, med tanke på hur Daevid Allen ser ut i klippet. Tala om "övervintrad hippie"!
 
 
 
 
Bra gung i låten "Magdalene". Daevid sjunger lite som en böneutropare från en minaret. ;-)
 
 
Om du är intresserad så ligger här en nyare fransk film där Daevid Allen blir intervjuad om sin musik och insluenser.
 
Redan på 60-talet sökte en del efter "sanningen" i Indien. 
Vilket fick mig att tänka på Goa. Flera filmer har gjorts om denna plats.
En del hippies sökte sig dit.
Det fanns andra som hittade en liknande plats i Agadir i Marocko, längs stränderna. Närheten till hav och vatten verkar vara en viktig del.
 

Från en hemsida som verkar försvunnen!

Kommer att tänka på en grupp hippies som höll till i Goa. Det fanns en rolig hemsida som handlar om detta, nu gapar sidan tyvärr tom!
Inte helt lätt att finna information, men jag hittar denna sida.
Gruppen verkar finnas på Facebook också. Även på YouTube kan du hitta klipp där hippies berättar om sina minnen från Goa.
 
En grupp åkte med buss från Grekland till Goa.

Men du kan också se början på Goa-dokumentären på Vimeo om du vill.
Letar man lite så går det att hitta ganska mycket.
 
 
Några fria själar fångade på bild i Goa.
 
 
Det finns flera olika filmer och filmklipp samlade på Vimeokanalen "Sex, Drugs & Rock'n'Roll".
 
Bland mycket annat kan du hitta både Pink Floyd i en tidig konsert och Kraftwerk live 1970 (från Rockpalast).
 
Varför inte ta en titt?
Kan tänka mig flera kompisar som kanske finner roliga filmer på denna Vimeo-kanal?
Som ett hopklipp från filmen "Zabriskie Point" (som kom 1970) men här fått ny musik.
 

Först musik och så lite film, två favoriterämnen som kan erbjuda så mycket kul. :-)

Blir mitt bidrag nr 31 i #blogg100.
 
 
 
Erik