Johan en äventyrare.



Här har du en bild på Johan Ernst Nilson (foto från hemsidan Pole2Pole).

Har du hört talas om Johan Ernst Nilson? Vem är det kanske du undrar? Jag hade själv ingen aning innan jag tittade närmare på en vattenflaska och började kolla runt på nätet. Johan Ernst Nilson är en äventyrare. Jag har återanvänt en vattenflaska ett tag och nu såg jag plötsligt vad Ramlösa är med och sponsrar för något. Det står om det på flaskans etikett. Bra att de deltar och skänker vatten till olika projekt i Afrika. Undrar hur många liter vatten som Ramlösa bidrar med?



En återanvänd vattenflaska med sponsoravtalet Ramlösa vattenfond på etiketten.

Det var med denna flaska som allt började, bidrar med ett foto som bevis.

En svensk äventyrare håller som bäst på med en äventyrlig resa från pol till pol. Johan Ernst Nilson har hemsidan Pole2Pole där han beskriver äventyret. Just nu cyklar han i Colombia i Sydamerika.

Han har fixat flera stora sponsorer som Audi och Svenska Postkodlotteriet för att kunna genomföra sin resa från pol till pol!


Här en liten sponsorfilm från Audi.



Här en liten film där Postkodlotteriet sponsrar.


Tidigare i år kunde du läsa anklagelser om fusk i Aftonblandet, fusket handlar om hur han tar sig fram. Fast dessa anklagelser kommer från tidskriften Outside (här ett utdrag av artikeln) som kanske inte är bästa källan, lite svårt att avgöra kan jag tycka. Kolla på kommentarerna under utdraget! Kan inte påstå att jag blir direkt förvånad om nu anklagelserna skulle vara riktiga. Här är en annan sida som verkar peka på samma fusk under resan.
Fast jag har en helt annan fråga att komma med. Frågan är var äventyraren Johan befinner sig, datumen på olika ställen går lite mot varandra märker jag. Inte så lätt att riktigt veta, men jag går på uppgifterna på Johans egen sida. Enligt uppgifterna där så cyklar han som bäst nere i Colombia i sin blogg.



Johan under cyklingen i Colombia (fotot lånad från Johans blogg).

Nu har jag bidragit med lite reklam och information kring denna resa från pol till pol. Kanske ska jag följa Johans fortsatta äventyr mot Sydpolen på hans sponsrade hemsida?

Lustigt nog blir jag fundersam igen när jag kollar på några videos som finns längst ner på hans hemsida. Olika datum på olika filmer och han är redan nere vid Sydpolen på ett par filmer!!! Är resan över eller är det någon annan resa?! Lite mystiskt tycker jag det är.
Kanske finns det någon som vet mer om detta äventyr och hur det går eller har gått!

Ibland kan det kanske vara bra att kolla lite noga på vattenflaskorna du köper. :-)

Sedan vet man ju aldrig med hemsidor som man besöker på nätet, hur aktuella är de?
Kanske ännu viktigare, kan jag lita på uppgifterna som jag just läst?!
Hoppas jag får räta ut ett par frågetecken. Kanske får jag återkomma senare i ämnet, vem vet?

Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

Han kanske bara är slarvig eller klantig eller inte har så mycket hjälp? Hur 17 ska man kunna veta?

2 Erik Semlan:

Jag tror det finns en del personer som håller koll på de få svenska äventyrare som vi har. Kanske någon av dessa hittar mitt inlägg och vet hur det går/gått för Johan Ernst Nilson. Han är klart driftig och har skaffat bra sponsorer till sitt äventyr.

Kommentera här: