Penningknep


Kanske inte det första du gör med en tjugokronorssedel...

Men du kan vika ihop sedeln till att likna en snyggt vikt skjorta!

Petri Heinikoski har gjort en liten hemsida.
Här är vikandet i några steg, bara följ instruktionerna. :-)

(Letar man lite på nätet så går mycket att finna!)

Visst har detta vikande även gjorts på film. Fann denna lilla film.



Här får du filmen i eget fönster!

Den sedeln är säkert svår att få in i en sedelautomat... efter den vikningen. ;-)

Varför stanna vid bara denna sedelvikning?
Fann annat roligt också, här under hittar du några länkar.

I samband med ett fototema som jag brukar delta i "snubblande" jag på lite roliga fakta när jag vandrade runt bland bidragen.

Som denna lista med gamla föremål och redskap, Föremålslexikon. Kanske hittar du något gammalt redskap som förklaras i detta lilla lexikon. Vet inte om sidan fortfarande underhålls. Finns även en annan länk som är ganska intressant på samma ställe.

Mer lustigt fakta strax. De dök upp när jag besökte Rimkogeren som brukar delta i några fototeman, som Ordlös Onsdag.

Visste du att det finns en ort som heter Paris även på norra Jylland! Jag hade inte en aning om denna namne till huvudstaden i Frankrike! :-) Jag har känt till Paris i Texas tack vare en bra film av Wim Wenders. Den filmen har du kanske sett?

Ekstra Bladet har ett litet klipp om en familj som bor i Paris, på Jylland! Kolla gärna.


Det finns även ett ställe som heter Rom i Danmark. Lustigt med likadana ortsnamn, fast i olika städer.

Fann en smågalen man som kallar sig Bob som besökt bland annat detta danska Rom.



Du kan få filmen om Bobs besök i Rom i eget fönster här!
Ute till höger på YouTube-sidan finns andra orter som Bob besökt!

Såklart har Bob också besökt Paris, här har du den filmen. ;-)

Det må vara ganska onödigt vetande, men det är också ganska kul kan jag tycka.
Så då skapade jag detta inlägg, så kanske du också hittar något du tycker är kul eller intressant...


Erik

Kommentarer:

1 Erika:

Har du missat det som stått om att låna bilder från internet, hur som helst. Numera duger det inte att som skäl skriva att bilden är lånad från internet.



Gå in på denna länk och läs vad hon nyligen råkade ut för, hon lånade också en bild. Jag har plockat bort de få bilder jag hade, som mest var ett och annat gammalt julkort. Jag skulle aldrig våga låna en bild mer med tanke på vilken summa hon fick betala. Vill bara varna dig men du gör som du vill, tror nog du tar bort dina med när du läst hos henne. Vansinne för en bild!



http://vattumannen.bloggplatsen.se/2011/12/13/6861506-svenska-flaggan-en-dyr-historia/

2 Pumita:

"Japansk pappersvikning", det gillar jag! Fick lära mig att vika en pikétröja av en tia en gång i tiden... en sedel då förstås. :)

3 Erik Semlan:

Tack Erika. Du har rätt. Jag brukar fråga om lov innan jag lånar. Den här gången hade jag inte kollat upp fotot.

När det gäller en del lånade bilder så uppfattar jag mina inlägg som en slags reklam för t.ex. något tv-program. Då bör det vara okej låna en bild. Kanske har jag fel?

Ska nog vara ännu mer försiktig i fortsättningen.

Kommentera här: