Coverband.


Det här inlägget har legat till sig ett tag. Tog tag i det igen nu.

Coverband. Det gäller en grupp, Pink Floyd. Jag blandar inte en massa som jag brukar göra i mina inlägg, nja lite blir det kanske ändå. Pink Floyd har gjort mycket bra musik. Det finns en hel del "tribute-band" som spelar snudd lika bra som själva gruppen.
Som dessa musiker från Australien som verkligen hyllar Pink Floyds musik. Otroligt bra!
Kolla sidan The Australian Pink Floyd Show.


Notera hur hammaren ser ut!

Finns hel konsert på YouTube som är en verklig njutning. Här är länken till deras konsert! Det är två och en halv timme, så kanske inget att klicka igång om du har snålt med tid. Här är länken till deras konsert!
(Finns en del kortare klipp också!)



Coverbandet från Australien på scen.



Senare i sommar!

Så finns det en trevlig hemsida med svenska tributeband. Där är P-Floyd med och flera andra.
Det är onekligen speciellt med band som helt går in för att vara så lika originalet som möjligt.


Konsertfoto med P-Floyd. Foto: Jonas Stentäpp.

Ett klipp från Dalhalla med P-Floyd. Låten "Wish You Were Here".




Inte bästa kvalité kanske, men helt godkänt och ger känsla för konserten med P-Floyd.


Kopior finns det ju gott om, på olika sätt. Det har även Kobra noterat!



Lite skoj tycker jag det är. Lustigt att kulturprogrammet Kobra just tagit upp detta med kopior av olika slag, kolla gärna här! Detta avsnitt av Kobra finns kvar på SVT Play t.o.m. 5 oktober, ovanligt länge kan jag tycka!
Visste du att de också har en egen Kobrablogg med lite skoj.

Hur ser du på saken med coverband? När jag var yngre då tyckt jag mindre bra om coverband. Den inställningen har förändrats med åren, jag är betydligt mindre negativ numera. Tydligen är det även en allmän trend att kopior duger de med. Så kan man ju tolka senaste Kobra...

Men visst brukar originalet ändå stå sig bäst, så även här!

Pink Floyd - Wish You Were Here




David Gilmour och delar av Pink Floyd (men inte Roger Waters!) framför låten här.

Pink Floyd finns det en del att läsa om på Wikipedia och på andra ställen, som denna sida.

Finns längre konsert med gruppen bland förslagen på höger sida, kolla här YouTube!

Pink Floyd tillhör de grupper jag verkligen gillar, kanske märks. ;-)

Ha en skön lång helg och trevlig Valborg!

Erik

Kommentera här: