Veckans port - en gammal port

Premiär för ett nytt fototema som koncentrerar sig på en port/dörr varje måndag.
Veckans port är en samlingsplats för alla som gillar att fotografera dörrar och portar.
Låter skoj och jag deltar gärna! Det var när jag tittade in hos bloggkompisen Hasse som jag blev varse detta nya fototema.

En gammal port, bakom en gammal grind. 


Schefflerska palatset på Drottninggatan 116 i Stockholm, mera känt som Spökslottet.
Tyvärr låst grind när jag passerade...

Byggnaden uppfördes omkring år 1700 av handelsmannen Hans Petter Scheffler och var privatbostad från 1700-talets början till 1924 då huset och parken donerades till Stockholms högskola. Anses vara Stockholms mest kända spökhus! I huset ska finnas både nedgrävda skatter och inmurade skelett efter den första ägaren, den hiskliga holländske sjörövaren Han Petter Scheffler, som själv ska ligga begravd här. En ond man var också en senare ägare, Jacob von Balthazar Knigge som ska ha ingått förbund med satan. År 1796 kom en vagn med svarta hästar fram till huset. Kusken, som hade både horn och svans hämtade Knigge som det var avtalat och försvann i väg bland gnistor och eldslågor. Knigge var sedan den dagen spårlöst försvunnen och ingen hörde någonsin mer från honom och han spökat nu vilt i rummen, så till den grad att en präst kom för att driva ut de onda andarna men han blev han utslängd genom fönstret och bröt benet.


Här syns porten genom grindgallret.

Är det premiär så är det! Spökslottet högt upp på Drottninggatan i Stockholm kan passa bra...


Fler portar kan du hitta här på Veckans port
Erik

Kommentarer:

1 Kadermo:

Välkommen du också till min sida ! Kul att du vill vara med här också.

Jag tycker det är så spännande med dörrar och portar, tänk om de kunde berätta vad som passerat igenom dem. Det här var ju det perfekta premiärfotot, tack för titten. Kan man besöka huset ?

2 vivan:

Snyggt, du har fått med fler portar!

Kramen!

3 LottaM:

Snygg utsmyckning på grinden

Ha en fin kväll!

4 Johan:

Buuu! Kanske va tur att det var låst. Spöken är läskiga saker. Hihihi. Jättefin entre´

5 Marie Carpe Diem:

Den grinden var läcker. Tänk vilka ställen och vilka historier det finns. Tack för intressant info :-)

6 Emma:

Wow...otroligt vackert !

7 Pumita:

Jättespännande bild! Det är inte så ofta jag är i de trakterna och Spökslottet har jag missat helt. Får kanske ta en promenad dit upp.

Kommentera här: