Grattis Malena! Moskva nästa!


Vilken final!
Upplevde ljudet som bra ikväll i Globen. Flera artisters röster drunknade inte i musiken som de ibland gjort under delfinalerna. Sedan verkade många artister tända till max, flera toppade tidigare framträdanden, kul. Helt klart har Globen en magisk effekt på artister ;-)


Årets vinnare, låten "La voix" med Malena Ernman (här kan ni lyssna på låten och norska vinnaren!)

Ännu en gång lyckades Henrik Dorsin göra en underbar version på sin låt "Tingeling tingeling", nu i hysterisk rysk tappning. 

Dorsin som Pihlman, mycket bra inslag!

Men under röstningen tycker jag det var lite konstigt med poängen här och där.

Den internationella juryns poäng:

12 poäng till "Moving on"

10 till "Snälla snälla"

8 till "Alla"

6 poäng till "Hope and glory"

4 poäng till "Your'e my world"

2 poäng till "Så vill stjärnorna"

1 poäng till "La voix"
Varför fick inte "La voix" mer än en liten poäng?!

När landets juryröster lästes upp så verkade det rätt länge som alla artister skulle få var sin tolva (maxpoäng). Hela tiden nya artister som fick tolvpoängaren, vad är detta? Det bröts nere i Göteborg där Måns Zelmerlöw fick sin andra tolva, en tredje tolva fick Måns av Stockholmsjuryn. Hårdrocksgänget H.E.A.T. fick två tolvor, av både Karlstad och Malmös jury.
Efter alla givna juryröster var läget detta:
Måns med "Hope & Glory" har fått flest 12:or och leder med 96 poäng. Tvåa är Sarah Dawn Finer med sin "Moving on" och trea ligger Alcazar med "Stay the night".
Så långt verkade listor på olika hemsidor och tidningars gissningar stämma rätt bra med de tre i toppen.

När Petra Mede började läsa upp publikens röster (hela 1 miljon 748970 röster ringdes in under kvällen) var jag efter ett tag övertygad om att hon skämtade, uppräkningen skulle avbrytas, det skulle skämtas lite och Petra skulle börja läsa om från början igen. Det var när 12 poäng går till "Moving on" och 24 poäng går till "1000 Miles" och så "Hope & Glory" som får 48 poäng. Globenpubliken buar! Vad är det som händer? Ett skämt?


Finer får få publikröster... bara att "gå vidare"...


Petra i en blåsa

Med Petra läser vidare och flera favoriter faller ifrån när de får dåligt med telefonröster.
Näst högsta poängsumman (120 poäng) får Caroline af Ugglas och hon verkar nästan given segrare när maxpoängen 144 går till Malena och hon lyckas klättra förbi "Stanna stanna" och vinna, puh!


En mycket glad vinnare!

Tror det finns anledning att återkomma till denna Melodifestivalfinal 2009...

Som vanligt ett bra inlägg från Jerry med mer siffror än jag redovisat här, men vi är inte helt överens om låtarna :-)

Inte mycket som var rätt i min egen gissning tidigare i veckan, kolla här!
Erik

Kommentarer:

1 Bosse:

Inte alls illa tippat, Erik. :-)

Min kortfattade kommentar till finalomröstningen:

IG till juryerna.

VG till svenska folket.

En bra sångerska med en bra låt vann.

En dålig sångerska med en dålig låt kom tvåa.

2 Pysen73:

Jag är bara glad att inte Ugglas ska till Moskva ;o)

3 Jerry:

Det var en svettig afton. Har nästan drabbats av ESC-bakfylla idag. Nu är det liksom över....? Med en ok segrare, men inte mer.



Ja, ja... det är bara att ladda batterierna till Europafinalerna i maj. Kan bli spännande med Ernmans bidrag.



Håller med pysen om ugglan.

4 Erika:

Låten som vann gick inte hem hos mig, tror också den kommer rätt långt ner i den stora finalen. Uggla är en evig tur att hon inte vann, något mer bedrövlig hemskt får man leta efter. Hon stod där på scenen och såg mest kissnödig ut. Usch och fy. Som vinnare hade jag helst sett Sarah Dawn Finer.

5 Erika:

Henrik Dorsin= den humorn har inte jag, inte dom andra heller som satt i min soffa. Jag gick från tv:n när han visade sig. Usch och fy även här. Jag har humor det kan jag lova men inte det han presterade.

Kommentera här: