Mer sand, mer öken!

Med tanke på oändlighet och min ökenbild... Pumita undrade om det var en öken eller om jag lurades.
Det är den stora Saharaöknen som ses här och i onsdagens ordlösa.


Uppe i Atlasbergen med Saharaöknen framför mig så långt ögat kan se...
Utsikt ner mot söder.

Jag vill tillbaka till detta sandhav! Det var väldigt speciellt och mina bästa två dagar under hela Tunisienresan.
Fast jag tror jag väljer Egypten nästa gång...


Intressant byggstil. Stora delar av husen är nergrävda i marken (som det vita huset till vänster), eller som grottor, vilket är berbernas gamla byggteknik. Atlasbergen i fjärran.


Står på taket på ett stort hotell, fem våningar under mig ner i marken! Några tävlingscyklister pustar ut efter målgång.

Trevligt se på dessa foton, för utanför här i Aspudden finns snörester kvar även om solen smälter bort allt vad den kan och orkar. Kalla nätter som får isen att ligga kvar på delar av Mälaren, men det är kallt även uti öknen på nätterna...


Detta sandiga landskap som ändå kan se så olika ut.


Militärhelikopter som håller koll på gränsen mellan Tunisien och Algeriet. Vi kom ännu närmare gränsen och plötsligt dök det upp militärer med gevär och såg hotfulla ut. Chauffören hindrade oss från att ta fotografier (tillfälligt väldigt bister, närmast rädd) och snurrade runt 180 grader och tog oss bort från gränsen som inte märktes alls där i sanden, men uppenbarligen bevakades.


"Vår chaufför" körde fort, men säkert. Bra att vi inte blev inblandade i något "gränsöverskridande"...


Ökenkanten. Ett av flera hotellbyggen som bara avbrutits. Men där vi sov över natten var det fint.
Hoppas kunna återkomma med nya ökenbilder i höst! :-)
Erik

Kommentarer:

1 Pumita:

Hellre oceaner av sand än snörester i Aspudden. Fantastisk upplevelse måste det ha varit!

2 ElStiffo:

Öknen skulle passa mig känner jag. Bara det finns musik och en gitarr och en kvinna och barn och papper och pennor och ett skrivbord...

3 Bosse:

Härliga ökenbilder som får mig att längta tillbaka till Sinai, Röda havet och beduinlägret i Raz el Satan.

Kommentera här: