Tisdagstema - figur

Så var det fettisdag och semlorna är lagligt villebråd den närmaste perioden... jag har redan smakat på en del bagerier och konditoriers semlor. Finns en bra bagare på väg hemåt från tunnelbanan (en klar 4 i betygskalan 1-5, där fem är bäst). Idag har det bjudits på semlor på arbetet, skapliga, får en svag trea.
Så här vid lunch passar jag på att bidra till tisdagstemat.
Tisdagstemat har jag hoppat över ett tag, nu när temat är "figur" kan det vara dags att delta igen.
Fann många figurer under en resa i Tunisien...
här är en av dem


En romersk kejsare.
Det var romarna som lät plantera en massa olivträd i stora lundar. Oliver tillhör dagens största exportvaror från Tunisien, klimatet är bra för olivträden. Så romarna lämnade kvar något bra efter sig, som dagens tunisier kan dra nytta av.

Efter att ha sett många avbildade romare, blev jag själv inspirerad :-)
Många statyer är stympade, ibland passar det bra att fylla på... fast detta är kanske mer en filur (än en figur)?


lite större blir jag om du klickar på mig ;-)


Fler intressanta figurer kan du hitta på Tisdagstema
Erik

Kommentarer:

1 Lillaviola:

Intressant bild historia, det tackar man för.

Bra bild!

2 Ulla:

Hahaha, den var bra...att fylla i sig själv i statyerna som inte är fullständiga. Mannen var förbi fiket där GöteborgsPosten korade årets semla, men de var redan slut.

3 Gunvor:

Snygg filur och figur också!

4 Ingalill:

Ja den sista figuren var ju klart häftig :)

5 Carina - inspirera:

Vilken tjusig figur!

Kramen.

6 veronica-ifokus:

Hihi, din andra filur jag menar figur var ju bääääst!!

Kände att jag bara var tvungen att kika in idag, även om du inte hade varit med i tisdagstemat. Det är ju semeldagen =)

Trodde dock att jag skulle mötas av en semla =( Här har de haft massa tester och ica kvantum fick bäst betyg, så det blir en semla för oss i kväll =)

Ha en fortsatt trevlig dag.

7 m:

Kul fil(g)ur:) Du borde skriva dina semletester i bloggen så andra vet var de ska handla.

8 Caroline:

Själv äter jag inte semlor då jag inte tål mjölprodukter så bra, men annars är de goda!



Kul figur på andra bilden förresten! :)



/Caroline

9 Nukke:

Det var jätte kiva att se dig i bilden :)

10 illhunter:

Ha, ha, men det är nog inte så jättevanligt med vinkande figurer i Tunisien - tror nog mer på filur än figur....L*)

Roligt med intressant bildtext.

Semlor, ja, kan säga att jag hunnit med fler än en idag....man måste ju testa alla olika märken så man vet vilken som var årets godaste....

ha det gott

/Maria

11 Mats:

Jag gillar din staty - det är något värdigt i stengubben som du övervinner med värme.



Kommentera här: