Fredagsfärger - gul och grå

Ett annat återkommande fototema är Fredags Färger

Denna vecka blev det lite knepigt.
Ute är det grått. Snöslask, väldigt blött, men inte lätt hitta något gult, allt är grågrågrå, grått.
Så jag rotade runt i arkivet och valde till slut detta foto.



Tror det syns att det var en ovanligt varm sommardag i Stockholm. Denna vakt hade tur med posteringen. Det var betydligt skönare i skuggan än i solgasset (där en del av högvakten stod och svettades).
Allt sedan John Wayne sprang runt och sköt fiender i filmen "De gröna baskrarna" så har jag förknippat militärer som har basker på huvudet som extra tuffa soldater. Själv hade jag mest keps i det militära och utöver den vanliga hjälmen en annan småknepig huvudbonad, som gjorde sig bäst hopvikt på axeln.

Färgerna var oväntat lätta att finna äldre foton i arkivet, hamnade i ett val.
Ratade foton finns här!

Här finner du en massa olika tolkningar av FredagsFärger
Erik

Kommentarer:

1 Pysen73:

Vilken tur att han har skugga på sin plats... Det är ju nästan omänskligt att behöva stå på det där viset mitt i solen... Ibland är man glad att man är tjej ;o)

2 Ingalill:

Tuff bild :)

3 Milla:

Men vad många gul och grå bilder du hade. Och underbart fina var dom också! Trevlig helg! Milla

4 Ulrica:

Gult och grått - perfekt! Rolig bild.

5 Monkan:

Kul idé att visa de ratade bilderna! Själv hade jag inget att rata... Hade totalt noll idéer men i sista stund innan jag kom hem så var det en gulgrå klump som ställde sig i vägen. Så trist bild så jag tänkte att jag skulle strunta helt i dagens tema.



Grått var ju annars en lätt färg idag ;-)



Jag tycker att du valde helt rätt bild, mest gul o grå, bästa bilden och en äkta turistbild :-)

6 Myra:

Hihi. Jag fnittrar alltid då jag ser de där 'stackarna' stå sådär. Tänker alltid på alla som retar dem och försöker få dem att reagera. Såväl i film som i verkligheten. ;)

7 britten:

men vet du vad ! jag har aldrig förr tänkt på att vaktkuren är gul....ha det gott

8 Jah Hollis:

Det var min fösta tanke när jag såg bilden: Vilken tur att han hamnade i skuggan! Snygg bild, för övrigt.

Kommentera här: