Utkast: Medelhavsmat ger ...

Medelhavsmat ger dig längre liv


Ät som folk äter vid Medelhavet så lever du längre. Det visar en stor studie.

Den som äter som de gamla grekerna - mycket grönsaker och frukt, fisk och olivolja men sparsamt med rött kött och mejeriprodukter - ökar sina chanser till ett längre liv och minskar risken för bland annat cancer och hjärtinfarkt. Det visar en stor genomgång av vetenskapliga koststudier omfattande totalt mer än 1,5 miljoner människor som följdes under mellan tre och arton år.
De italienska forskarna bakom genomgången, publicerad i British Medical Journal, anser att Medelhavsdieten borde utgöra rättesnöre för de nationella kostråden. FNB-TT



Tror jag gör en smarrig laxtallrik i helgen :-)
Så då blir det att passera apoteket röda näsan och fixa något gott vitt vin...


Kommentarer
Postat av: Ninni

Det blir lax även här:-)Och en flaska vit Vinho Verde från Portugal...
Som motvikt till morgondagen då vi ska på Churrasco - grillfest. Där kommer inte en fisk i närheten av grillen...grönsaker kan vi kanske få, lite kalla. Nej, här i Brasilien är det rött kött som gäller! I mängder!! Någon enstaka korv och en och annan ostbit får också plats på grillen. Och visst är det gott...men inte för ofta.
Jag gillar både fisk och grönsaker och försöker äta det mycket härhemma. Så det är inte bara för att leva längre:-)
Hoppas du får en skön helg!

2008-09-19 @ 17:46:30
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Bosse67

I det här sammanhanget kunde det kanske vara intressant att se lite jämförande statistik över medellivslängden i medelhavsländerna och i de skandinaviska länderna. Många faktorer utöver kostens betydelse spelar förstås in när det gäller hälsa och livslängd. Bara en tanke i förbifarten.

När jag läste korr och granskade manus på hälsotidningen Prosana såg jag i artikel efter artikel att det finns tre grundläggande saker som befrämjar god hälsa: undvik cigaretter, ät mycket grönsaker och motionera. Slutsatsen av det är väl att jag inte kommer att leva så länge till. ;-)

2008-09-19 @ 18:05:00
URL: http://bosse67.blogg.se/
Postat av: Erik

Tack för era fina kommentarer :-)

Ninni: Personligen är jag inte mycket för blodiga biffar. Går det att få genomstekta biffar även i Brasilien? Då kanske man anses omanlig? Men lax är gott. Köper laxpudding till lunch ibland, mumsigt och prisvärt ;-)

Bosse67: Visst vore det fint, med en jämförelse. Hälsa och livslängd verkar ibland ha liten betydelse, men det är en annan historia...
Men det hänger ihop med Prosanas artiklar och ditt konstaterande. Tror det egna välbefinnandet betyder mycket, med eller utan cigg. Fast motion ska vara bra, har jag hört ;-)

2008-09-20 @ 11:22:30
Postat av: Inger Maryissa

Ja, speciellt lax ska vara extra nyttigt, och även olivolja, och naturligtvis grönsaker m.m.
Själv äter jag aldrig rött kött, och utan bara ljust kött, och inte kött varje dag heller.
Men fisk älskar jag.
Och använder mest olja i matlagningen.
och ett glas rött vin då och då ska tydligen vara bra för hjärtat också....
Så jag får väl se hur länge jag lever ;-)
Men helst då utan diverse sjukdomar, som förhoppningsvis kan förebyggas med dieten.
Ha en bra fortsatt helg.

2008-09-20 @ 18:51:52
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Blir glad om du kommenterar inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Lägg till Blogg
RSS 2.0