Veckans fönster

Ja, lite försiktigt börjar jag blogga igen efter ett mycket trevligt firande igår... ;-)
Susannes fotoblogg har startat ett återkommande tema, om fönster. Riktigt roligt, blev påmind när jag besökte Ninnis fina fotoblogg och beslutade mig för ett nytt eget bidrag.
Ett mycket speciellt fönster syns här under.

Det är ett "vink-fönster"! Under en period stod båda mina barn på andra sidan glasrutan i hörnet och vinkade när pappa hade lämnat på dagis och var på väg mot tunnelbanan och jobbet. När jag stängt grinden, så tittade jag upp och ganska ofta fanns där barnens ansikten och små vinkhänder. Jag vinkade tillbaka.
Omständigheterna gjorde att sonen fick byta dagis och när dottern blev lite större tappade vinkfönstret sin funktion. Denna extra avskedsritual behövdes inte längre, kändes lite snopet när jag tittade upp efter grindstängningen och ingen dotter syntes i fönstret. Men samtidigt var det skönt. Hon var trygg i sin dagisgrupp och efter lämningen var inte pappa eller mamma viktig längre, leken tog vid.
När fotot togs var det helg, så därför ser det tomt ut. I vanliga fall står flera barnvagnar i trapprampen och ganska mycket rörelse, dagiset har fyra avdelningar.


vinkfönstret är det under fastighetsägarens skylt...

Klicka på länken i början av inlägget och sök dig vidare till fönsterbilderna!
Äsch, klicka bara här så kommer du rätt direkt Fönsterbilder
Nu dags för kyrkogårdsbesök!
Erik

Kommentarer:

1 Fia:

Det där med dagisvinkningar känner jag igen. Det var jätteviktigt att inte missa vinkningen när man hade lämnat.

2 Pysen73:

Vinkfönster kan vara mycket viktiga! Jag hade en period när jag absolut inte skulle till dagis. Det var gråt och tandagnisslan hela morgonen och försök att övertyga om allvarliga sjukdomar... (som aldrig lyckades..) sen var det lika mycket gråt och tandagnisslan på kvällen, för då skulle jag absolut inte gå hem....

3 Hasse:

Morrn Erik



Fönster har en dragningskraft.......



Ditt fönster har en personlig historia.

Jag har lagt in en "varing"



Ha de bra

Hasse

4 Susanne:

Haha, jag trodde först du skrivit fel så att det blivit "vink-" i stället för "vinkel-"fönster, men där var det jag som hade fel. :)



Roligt med dessa berättelser runt fönster.

5 soffie:

Hallå där,

fniss ja inte kunde väl du veta att man skulle ha underlagskräm under halloweensminket,tur det gick bort tillslut:O)

va fin bild du visar.

Önskar dej en härlig alla helgonakväll!

6 Ninni:

Åh, jag blir riktigt nostalgisk när jag läser om ert vinkfönster...usch, tänk de morgnar när det inte var så kul att stanna på dagis och man bara var tvungen att gå för att hinna till jobbet.Det var inte många gånger och kanske just därför är det så plågsamt att minnas dem. Gullig berättelse till ditt fönster!

Ha en skön fortsättning på helgen!

7 annette:

Så trevligt med ett vinkfönster, och så det ju också ett fönster i vinkel!



Ha en skön lördagskväll!



//annette

8 Inger Maryissa:

Så mysigt du berättar om "vink-fönstret"

Och kan tänka mig att detta fönster du visar i ditt foto är mycket speciellt för dig.

Ett så gulligt minne.

Ha en fin fortsatt helg.

9 Della / Var Dag ett Äventyr:

Trevligt med vinkfönster.

10 Bosse:

Ett minnesfönster, det gillar jag.

:-)

11 Louise:

sv: haha, nej jag har inte tagit bilden själv. Hittade den hos en annan bloggare som hittat bilden på nätet. :) Jag tyckte också att den var klockren!



Tack själv! :)

12 Erik:

Oj, tack för alla era fina kommentarer :-)



Fia: Ja, visst är det viktigt med farväl. Om så bara för några timmar...



Hasse: Åh, tack för länken! Jo, det blev personligt denna gång.



Susanne: Ja, jag kan också vara lite snabb ibland, he, he.



Soffie: Ja, det blev fel den där gången. Ha det så fint själv i helgen.



Ninni: Tack så mycket, hoppas din helg blir härlig. Ja, det kunde vara knepigt att komma iväg ibland, vinkfönstret var viktigt.



Annette: Hoppas du också fick en skön lördag!



Inger: Tack, visst är det en speciellt fönster.



Della: Visst fyller de en viktig funktion...



Bosse: Hi, hi, minnesfönster, smart.



Louise: Då kanske jag kan "låna bilden" också... Klart läcker.



Skoj att flera har egna vinkfönster, undrar hur de ser ut? Må gott och vila nu på söndagen...

13 Eva:

Mysigt med ett fönster som framkallar små minnen.

Här i stan har man byggt en ny förskola i passivhusteknik som betyder mycket tjocka väggar.

Där är barnens "vinkfönster" som stora djupa hål i väggen där dom kan krypa upp flera stycken och titta ut. Sitta och läsa eller bara vara. Såg jätte härligt ut.

14 Nettan:

Fint att ha " vinkfönster" på dagis, det skulle behövas på alla dagis.

Ha det bra. // Nettan

Kommentera här: