Tisdagstema - Fågel, fisk eller mittemellan

Idag tog jag en rask promenad under lunchen. Fångade något ätbart i stegen och stegen styrde mig ner mot Mälarens vatten. Hade ett minne att det finns en lustig offentlig utsmyckning nere vid Smedsuddsbadet. Har inte varit vid badet på några år. Utöver några hundägare och ett par entusiastiska ornitologer var badet med omnejd folktomt. Men där fanns konstverket!

Fiskfossil skapat av Ebba Hedqvist

Det var lite av en bonus, jag var inte säker att platsen var den rätta, att minnet kanske svek. Men där stod fisken, eller resterna av en fisk ute i det kalla mälarvattnet.
Så styrde jag stegen vidare mot det egentliga målet, Västerbron nerifrån vattnet. Ville få rätt perspektiv.
Broar är verkligen mittemellan för mig! Du startar från ena sidan och vill nå den andra, men under resan så är du verkligen mittemellan. Broar är ofta vackra, Västerbron tillhör Stockholms vackraste, om inte den allra vackraste!
När jag hittade en fin trädfri plats för att ta kort märkte jag en kvinna som stod där. Hon var försedd med kikare och kamera med skaplig lins. - Vet du att där ute på bryggan sitter två Gråhägrar, sa hon och log. Jag svarade ärligt att jag inte hade en aning, men tackade för informationen.
Tog en närmare titt på den nästan helt båtbefriade bryggan, jo där stod två stora fåglar och kurade i det gråa, trista senhöstvädret. Medan jag stod där och knäppte några bilder dök en kikarförsedd herre upp och tittade på fåglarna.
Han såg belåten ut när han sänkte kikaren och nickade mot mig. - Ja, ståtliga fåglar Gråhägrarna, sa jag. Mannen nickade igen. Jag smet iväg, vandrade vidare, undvek att avslöja min kunskap om Gråhäger. Namnet var ju det enda jag visste. Nu vet jag mer, har bland annat via Sveriges ornitologiska förening fått ny kunskap. 

  
en verklig bonus, se två ståtliga exemplar av Gråhäger under Västerbron.

Avslutar med "mittemellan" Västerbron


Brospannet är imponerande. Man ser tydligt alla nitar som håller ihop metallen.


Tänk vad ödsligt ett sommarkafé kan verka en kulen höstdag...

Så under en halvtimmes lunchpromenad fick jag med både fågel, fisk och mittemellan.
 Stockholm är en fantastisk stad, så full av äventyr!
Men nyckeln hittade jag aldrig...

Vill du se andra tolkningar av veckans tisdagstema, klicka här
Erik

Kommentarer:

1 Bosse:

Fina bilder på Västerbron. Håller med om att det är en vacker bro, smäcker. Under min barndom på Kungsholmen var Västerbron det som låg "längst bort i hela världen", alla större avstånd relaterades till distansen till bron.



Har du inte sett att det står en häger i Trekanten varje sommar, ute på den lilla plattformen i sjön?

2 Pysen73:

Du är allt lite "furbo" du... hihi

3 paula:

härlig tolkning. Jag brukar inte gilla statyer men den tilltalade mig..

4 Christer:

Bra att få en anledning att gå en promenad! Fisken ser väl mer ut som en båt, men jag gillar brobilderna!

5 Tagge:

Väldigt fina bilder. Egentligen representerar redan den första bilden alle tre orden. En fisk som ser ut att flyga som en fågel, mellan himmel och hav.



Lyckost som bor i min barndoms vackra stad.

6 Fia:

Jag är så fascinerad av broar. Ofta är de vackra som skulpturer, och man är så imponerad av att så gracila byggnadsverk kan hålla för så stora belastningar.

Statyn på fisken var läcker. Den har jag aldrig sett tidigare.

7 Photos by Storm:

Tack för att du tog med mig på en tur vid Västerbron. Sonen bodde ett tag på Högalidsgatan med utsikt mot Lasse i parken och Långholmen. Fantastiskt område och miljö. Tyvärr fick han inte behålla lägenheten./Lis

8 Erik:

Kul med så olika kommentarer. Sorry, jag har fullt upp på jobbet och hinner inte med bloggen riktigt just nu.

Men nu blir det en stund, innan Efterlyst...



Bosse: Jo jag har sett häger vid Trekanten... men det är ju på sommaren. Skulle inte dessa ha stuckit för länge sedan? Något måste det ju vara, när fågelskådare söker sig till bryggan för att spana?



Pysen73: Ursäkta, hur är man när man är furbo? Hoppas det är något positivt...



Paula: Kul att du diggade statyn. Ja den gör sig bra ute i vattnet. Jag var mest glad att det var rätt plats. Mitt mål var detta "fisklik".



Christer: Ja, jag håller med. Mer båtvrak är fiskdito.



Tagge: Har inte tänkt på det, men du har rätt. Men jag är en "sucker" på broar, gamla som nya. Spännande byggnadsverk.



Fia: Hi, hi. Då är vi två "brospanare". Skoj att jag kunde bjuda på ett okänt konstverk :-)



"Storm": Trist att grabben inte lyckades klamra sig fast. En lya på Söder vore inte dumt, fast Aspudden är helt okej. Kul att du gillade bilderna :-)



Tack. Jag ska, när det går, återgälda besöket!

9 Anna:

Snygga bilder =)

10 Hasse:

Morrn

Jag gillar din vinkling av Västerbron.



Den är som ett jätte mecano.

Ha de bra

Hasse

Kommentera här: