Rabarberkaka


Rabarber, ganska fantastisk växt! Och såå god.
Verkligen en favorit, med blandningen syra och sötma, mums.
Ett ganska lätt recept på en god rabarberkaka följer här med lite illustrationer. Prova gärna!
I vårt hem har kakan en förmåga att snabbt försvinna ;-)

Rabarberkaka
6-7 hg rabarber
1,5 dl socker
2 tsk majsenamjöl


smeten
4 ägg
1,25 dl socker
1 hg sötmandel (eller hasselnötskärnor, eller 10 droppar bittermandelarom)

1. Putsa rabarbern och skär den i bitar (mindre bitar hjälper "smältandet i ugnen").
    (Smaka lite på rabarbern, sur eller lite träig rabarber kräver mer socker, kanske 2,5 dl istället för 1,5...)
2. Lägg bitarna i en smord eldfast form, strö över socker som blandats med majsenamjöl.
    Täck formen med lock eller folie och låt rabarbern smälta i 225 grader varm ugn i ca 15 minuter.

Lite av det väl använda receptet syns överst i bild... Det vita i den röda bunken är bara majsenamjölet,
brukar ta samma bunke till gulorna som inte är lika känsliga som vitan.

3. Rör äggulor och socker pösigt och tillsätt den hackade mandeln (själv tar jag dropparna bittermandel).
4. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ned försiktigt i smeten.

Äggulor och äggvitor träffas igen för att bli ett med rabarbern som nu kommit ur ugnen...


5. Bred ut smeten över rabarbern och grädda i 175 grader varm ugn i ca 30 minuter.
Kan gå fortare eller ta längre tid, gyllenbrun färg skvallrar om färdig rabarberkaka...

Just uttagna ur ugnen, det doftar härligt!

Till detta serveras vaniljglass eller vispad grädde.

Ganska enkelt att fixa till och himmelskt gott :-)

Lycka till!
Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

Jag blev sugen!

2 Inger Maryissa:

Rabarber är verkligen gott, speciellt hemlagad rabarberpaj och kräm, vilket min mamma gjorde när jag var barn.

Tack för receptet.

Ha en fin fortsatt dag.



3 Soffy:

Mums! Det måste jag prova, vi har massvis med rabarber i stugan. På säkert avstånd från Myrr och annat ;)

Ha en fin dag - glöm inte tisdagstemat!

4 Madicken:

Men, nu dreglar jag på tangentbordet ;)

5 Fia:

Det här kom som på beställning, för jag kom hem med en påse rabarber nyss, och funderade på vad jag ska göra med den. Och med vaniljsås till...det är sjukt gott!

6 Erik:

Ticketack.

ElStiffo: Jo du, sukta på...kanske kan jag bjuda på detta under sommaren..?

Inger: Ja, har själv en rabarberpaj att variera med. Skoj om receptet var nytt och kan öka ut din rabarbermeny.

Soffy: Bra att du påminde mig, jag höll på att glömma tisdagstemat (igen). Ja Myrr är nog inte bra för oss människor heller... men rabarber är bra!

Madicken: Hi, hi. Kanske det vore något nytt till kyrkkaffet? Glass och rabarberkaka.

Fia: Men så bra. Fast tar inte vaniljsåsen udden av rabarbern? Ja, jag bara undrar...

Kommentera här: