naivism och finlandssvenskar

Tog en ny tur runt på olika bloggar igår ute på nätet.
Eftersom jag gärna vill att fler ska läsa min blogg, så kollade jag en del "kända bloggar".
Vad finns där? Varför läser så många en del bloggar?
Tror någon att jag fann svar, så sorry...
Jag läste en del roligt, men mycket passerade jag snabbt, inga intryck som lockade till mer läsning.
Fast jag förenade nytta med nöje och fångade in information om några egna kommande blogginlägg...

Är nöjd med att den som hamnar här på min blogg med lätthet kan ta del av nyheter från våra grannländer, nu har jag länkar till både Finland, Norge och Danmark. Svåraste läsningen är nog danska Politiken, jag missar ordförståelsen, får läsa om för att fatta...
Många nyheter är lika, men dels lokala nyheter och även valet på redaktionerna av internationella nyheter varierar en del.
Finlandssvenskarna får det svårare och svårare i ett land som "förfinskas" mer och mer. Men så länge Hufvudstadsbladet finns, så finns det hopp för "svenskan".
Har noterat att flera finlandssvenskar dykt upp i svensk tv senaste tiden.
Är det svårigheter, arbetsbrist i Finland som är orsaken till att de dyker upp här?
Vid ett besök i Helsingfors för några år sedan, på väg till en begravning med min dotter i handen, frågade jag om vägen när vi började känna oss vilsna.
Jag frågade om vägen till kapellet på svenska!
En tant (hon log lite snett, purfinne?) gav oss totalt fel vägriktning, det tog en bra stund innan vi märkte att vi gick åt helt fel håll.
Några vänligare Helsingforsbor gav oss bättre vägvisning och vi hann till begravningen av min morbror Asko.
Så här efteråt tänker jag att det kanske gått bättre att få reda på vägen till begravningskapellet om jag frågat på engelska?!
Ta bara hockeymatcher, varje gång svenska landslaget möter det finska så är det som en tuff finalmatch i turneringen. Finnarna har ett ont öga mot det mesta som är svenskt (många finnar gillar inte att Sverige höll sig neutrala under andra världskriget...).

Jag kanske är naiv..?
Här en egen lite naivistisk tavla...

image168
även denna kanvas har jag målat med akrylfärger, tavlan nu i Ingalills ägo...
Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

Den är gjuten tycker jag. Jag får en tanke att det skulle vara kul med en digital variant där allt är klickbart...

Kommentera här: