Bra tänkt, Groucho Marx

Satt och bläddrade i den fina boken Groucho Marx Brevställning.
Detta efter att ha läst Bosses inlägg om sina obesvarade frågor till internetleverantören Comhem.
http://bosse67.blogg.se/
En bok fylld med brev som Groucho skickat och brev han fått som föranlett nytt skrivet brev och så vidare.
Nils Petter Sundgren står för den utmärkta översättningen tillsammans med dåvarande frun Susanne och boken gavs ut på bokförlaget PAN/Norstedts.
Jag känner att jag vill visa på den utmärkta hjärna som snurrade där bakom pannbenet och de påmålade ögonbrynen och den målade mustaschen (senare år, efter filmerna, odlade Groucho en äkta mustasch, han dog hösten 1977).
Groucho var före sin tid, detta brev här under skickades 1954, långt innan forskare på allvar började tala om vad Groucho nämner i brevet!

till verkställande direktören för Chrysler Corporation  1 december 1954
Bäste Mr Colbert,
Min mamma sade alltid åt mig att gå direkt till toppen om jag hade något viktigt på hjärtat.
Varje år gör biltillverkarna kampanjer för fler och fler hästkrafter. Jag förstår att det är nödvändigt med en viss motorstyrka, men jag tror att det skulle vara mycket smartare om tyngdpunkten lades på säkerheten i stället för på ökade fartresurser. Kanske talar bilannonserna nästa år om "elegantare, snabbare och säkrare".
Jag tror också att Chrysler Corporation skulle kunna skaffa sig en enorm good will, särskilt i de större städerna där koloxidproblemet är särskilt allvarligt, om man satte på någon anordning som kunde hindra utsläppet av koloxiden på gatorna i städerna.
Varje morgon står det på tidningarnas förstasidor om människor som dör i bilolyckor. En stor del av dessa olyckor skulle kunna ha förhindrats om bilisterna hade haft ett rimligt mått av skydd i bilen. Den genomsnittlige bilföraren är en sittande fågel. Det finns ingenting som skyddar honom. Statistiken visar att han är mindre utsatt på slagfältet.
Era nya bilar ser fina ut, men sanningen är den att alla nya bilar ser fina ut, och jag är fast övertygad om att den första biltillverkare som lägger tonvikten på säkerheten i stället för på hastigheten kommer att få en mycket stark ställning på marknaden.
Med utmärkt högaktning
Groucho Marx

Historien avslöjar inte om Chrysler ändrade sin reklam följande år,
men säkerheten lät dröja på sig ännu några år på vägarna... bilbälten var under flera år ett tillval!

Som avslutning ett par foton på bröderna...
image330
Uppifrån neråt är det Chico, Harpo (vars memoarer "Harpo speaks" är mycket underhållande läsning),
brevskrivande Groucho och nederst Zeppo, som efter några filmer blev manager/agent
(han sa sig vara trött på rollen som "lover boy")
image331
inte riktigt alla (eller samma) bröder, annan ordning och betydligt yngre som "the Four Nightinggales"
Här syns Groucho, Harpo, Gummo och Lou Levy, de yngre bröderna Chico och Zeppo hade
ännu inte börjat spela med i de komiska enaktarna (fotot från 1909). 
Brödernas mamma Minnie var ibland med i föreställningarna och som kuriosa kan nämnas att brödernas far inte sysslade med underhållning, utan hade ett skrädderi. Gummo valde också att släppa skådespeleriet i unga år,
så när de första filmerna kom (som byggde på gamla föreställningar) hade han bytt bana.

Sittande i en tidsmaskin vore en Vaudevillescen i New York, tidigt 1900-tal med just dessa
unga herrar på scen ännu ett gjutet tidsstopp! (se äldre inlägg där tidsresor förekommer...)
Erik

Kommentera här: