Babelfish fantastisk översättningshjälp

Slötittade på Gomorron Sverige i SVT.
Det pratades om nya tekniker för kommunikation, chat och annat, småtrist.
Men så kom guldkornet!
En verklig nyhet för mig.
Det finns en helt fantastisk översättningssida

http://babelfish.altavista.com/

Babelfish är bra för oss som kan läsa och förstå engelska hyffsat bra.
Det finns inte tjänster där t ex en spansk dagstidning översätts till svenska,
men kan du bra engelska ja då har du möjligheter att läsa många olika hemsidor och nättidningar.
Perfekt inför kommande resor och även under resan, via internetcafé eller hotelldatorn då lokala
tidningar kan läsas med lätthet.
Ta en titt.
Här finns bra hjälp på svenska över Babelfish
http://se.altavista.com/help/babelfish/babel_help
Enkelt att komma igång och fort går översättningen
jag testade italienska La Stampa och en portugisisk nättidning
testade även en grekisk, fem sekunder senare kunde jag läsa texten på bra engelska. Wow!

Tyvärr inget för oss i Norden, tänk om det plötsligt gick att läsa finska tidningar eller för den delen danska,
ganska knepigt förstå tidningstexten...
Men ännu finns vi inte med, kanske kommer det.
Men kinesiska finns, kanske lite extra intressant med tanke på OS och Tibet.
För mig var detta dagens nyhet, verkligen :-)
Tack för det, gomorronsoffan och SVT ;-)
Härligt,
nu kommer jag att kunna suga in mer vid kommande semesterresor,
tack vare denna översättningshjälp
.
Hi, hi! En härlig dag, även om det är molnigt ute...

Erik

Kommentarer:

1 Soffy:

Tack för tipset, verkligen bra att ha!

Kommentera här: